top of page

En guidning utan guide

Uppdaterat: 22 dec. 2018

In samband med en kyrkoantikvarisk konferens önskades en guidning genom en liten kyrka i Arvika. Det var ca 50 personer i kyrkan och det var bara 20 min tid. Alla var väl förtrogna med kulturhistoriska och antikvariska frågor, så att jag inte trodde att jag skulle kunna tillföra någon information om kyrkan som skulle kunna ha varit intressant för deltagarna. Förutsättningar var inte alls enkel för en kyrkopedagogisk vandring, som kräver tid, lugn och plats och där alla ska kunna bidra. Jag valde att vara tyst själv och låta bara deltagarna själv kommer till tals. Jag ville att deltagarna på den korta tiden skulle kunna hitta var sin plats i kyrkan och utveckla en relation till rummet, samt att samtala om kyrkorummet utifrån sina erfarenheter efter att de under konferensen hade mer distanserad funderat om kyrkor och kultur.

Vid ingången fick man ta en glasskål med värmeljus och ett kuvert med en penna och ett blad med den första uppgiften. Här hitta du materialet för vidare användning och inspiration:

https://docs.google.com/file/d/0B87b5MOq6GGMbVE1UVlMbGxlZkU/edit?usp=sharing

2 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Utvärderingsrapport

Svenska kyrkor och kyrkogårdar bär ofta på ett unikt arv av bygdens kulturella och religiösa historia. Men hur kan svenska skolelever tillgodogöra sig kyrkorum? Under åren 2009 till 2011 implementerad

Kyrkopedagogik och läroplan - det passar bra ihop!

Nu har Sören Dalevi och Christina Osbeck avslutat sitt utvärderingsarbete av projeketet "Att visa en kyrka" som genomfördes i Munkfors 2009-2011, finansierad av KRUS. Projektbeskrivningen kan läsa här

Kyrkopedagogik.se i ny form

Kyrkopedagogik.se är online i en ny form och med ny kraft. Föreningen förkyrkopedagogik i Sverige har fått ta över webplatsen och från och med nu kommer ni här får aktuell information om föreningens a

bottom of page